top of page

Artikel

Kansen in de circulaire economie

Peter van Spaendonck

Onze circulaire coaches nemen in Gooise Meren circulaire scans af bij het MKB en (middel)grote bedrijven. Door deze scans krijgen bedrijven een nulmeting circulariteit en advies hoe meer circulair te worden. Eén van de bedrijven waar onlangs een scan is uitgevoerd is Total Cleaning Products (TCP) uit Naarden. Sinds 2008 verkopen zij hygiëne-oplossingen aan Nederlandse schoonmaakbedrijven, zorg, horeca, scholen enzovoort. De omzet van TCP is de laatste jaren gegroeid van circa 2 miljoen euro naar meer dan 8 miljoen euro met een verviervoudiging van het personeelsbestand.


"Wij gaan niet wachten op wetgeving, wij zien kansen"

​​Sinds de komst van Peter van Spaendonck in 2022 is ook de duurzame ambitie gegroeid. Peter: "Door de grote groei van TCP moest er geprofessionaliseerd worden. Het aardige was dat ik toen al zei dat TCP echt aan de slag moet met duurzaamheid. Niet omdat ik dat zeg of dat ik het zo leuk vind, maar dat vraagt je klant straks gewoon. Voor je bestaansrecht móet je er echt mee aan de slag. Ik merk dat de markt aan het veranderen is. Voorheen vroegen alleen overheidsinstellingen wat wij doen aan duurzaamheid, wat onze plannen zijn en of wij duurzame producten voeren. De laatste tijd is het zich aan het verbreden en stellen steeds meer klanten deze vragen". In de Europese Unie is een tijdlijn vastgesteld over de straks verplichte duurzaamheidsrapportage (CSRD), wetgeving voor beursgenoteerde bedrijven en niet EU-ondernemingen. Peter: "Wij hebben nu nog niet met wetgeving hieromtrent te maken maar dat gaat wel gebeuren. Maar daar gaan we niet op wachten, wij lopen graag voorop en zien duurzaamheid dan ook als commerciële kans’’.​

Het nieuwe duurzame ondernemen

Peter: "Ongemerkt is ons assortiment de laatste jaren behoorlijk verduurzaamd en dat gaan we nog verder uitbreiden en ook communiceren. ​In de hygiëne-oplossingen sector wordt veel geïnnoveerd. Grote merken als Dr. Schnell produceren in Duitsland al CO2-neutraal en het assortiment reinigingsproducten is volledig ECO gecertificeerd zoals Cradle to Cradle Gold. Bovendien heb je door de hoge concentratie een minimale dosering nodig voor het optimale resultaat. Wij gaan nu ook de markt op met Veidec, specialistische, maximaal duurzame reinigingsproducten uit Zweden. Dit merk heeft een extra toegevoegde waarde omdat je met een ‘alles in een’ product diverse klassieke varianten -soms wel meer dan 5- kunt vervangen. Daarnaast vind je ook geen symbolen op de verpakkingen met doodskoppen en gevarentekens. Goed voor mens, milieu en kan sneller de klus klaren omdat je maar één product hoeft te gebruiken. Vroeger werd bij wijze van spreken een extra gaatje in het zoutvaatje gemaakt zodat je meer zout verbruikt. Het nieuwe duurzame ondernemen is dat je de maatlepel erbij levert, bijvoorbeeld een doseerdop. Wij gaan niet voor een zo groot mogelijk verbruik maar voor een zo efficiënt mogelijk gebruik".​


CO2-paspoort per product

TCP wil in de nabije toekomst per product niet alleen een prijs maar ook een CO-2 paspoort invoeren. Zo kan de klant straks op basis van die score een keuze maken. Gaan ze voor duurzaam of prijs? Peter: "Onze duurzame varianten zijn nu minimaal gelijkwaardig aan de conventionele varianten en in sommige gevallen zelfs beter”. Een interessant product is BlackSatino. Zij maken 'Cradle-to-Cradle' gecertificeerd, CO2-neutraal toiletpapier gemaakt van miscanthus gras (olifantengras). Peter: "Het telen ervan is wellicht een kans voor boeren die een ander verdienmodel zoeken. Greenspeed en Tork zijn nog twee leveranciers die duurzaamheid als belangrijkste pijler in hun DNA hebben. Het is overigens niet zo dat ons volledige assortiment duurzaam is, dat kunnen we ons nu nog niet permitteren. Maar waar mogelijk verduurzamen wij ons assortiment".


Smoothie queen Amber bij de 'gratis fruit kist' van TCP

Duurzame bedrijfsvoering

Ook in de bedrijfsvoering van TCP is duurzaamheid belangrijk. Peter: "Wij zijn bezig om ons printwerk te minimaliseren. Dat scheelt straks al zo'n 100.000 printjes per jaar. Wij doen aan routeoptimalisatie, ons wagenpark vervangen we gaandeweg door elektrisch en wij hebben zelf een laadpaal laten installeren op het terrein. Wij zitten in een huurpand, qua verduurzaming is niet veel mogelijk maar we doen wat we kunnen. Ons doel is om de komende jaren qua bedrijfsvoering volledig CO2-neutraal te worden. Dat biedt een economisch voordeel en is duurzaam maar dat zijn best rigoureuze zaken voor het primaire bedrijfsproces”.​Peter: "Vorige week hebben we met ons team de duurzaamheidsplannen besproken. Dat was meteen een mooi moment om gratis fruit op kantoor te introduceren. Twee keer per week wordt nu een kistje afgeleverd en iedereen die erlangs loopt pakt lekker waar hij of zij zin in heeft. We hebben ook een smoothie apparaat aangeschaft en Amber, onze jongste aanwinst, is gebombardeerd tot smoothie queen. Wil je bij ons wat drinken? Dan krijg je dat in een re-usable beker die zo doordacht is dat we hem ook in ons assortiment hebben opgenomen”.


Terugnamebeleid producten

Onze circulaire coach heeft Peter ingelicht over de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV). Deze UPV's worden stap-voor-stap in de EU geïntroduceerd voor bijvoorbeeld elektronica, verpakkingen en textiel. In het kort komt het erop neer dat je als ondernemer verantwoordelijk bent voor het inzamelen en hergebruiken van producten zodra je de eerste bent die het in de EU verkoopt. ​Peter vindt het logisch om de keten tussen producent en leverancier zo kort mogelijk te houden en heeft een voorkeur voor -waar mogelijk- Nederlandse producten, het liefst ook nog regionaal of zelfs lokaal. Ook al heeft TCP niets met de UPV te maken, toch nemen ze uit eigen beweging reststromen in. Wederom ziet TCP dit als kans. Versleten dispensers worden teruggenomen, en gaan naar Wepa en dienen als grondstof voor BlackSatino dispensers. Zacht plastic wordt ingezameld als grondstof voor gerecyclede afvalzakken.


Hoofd magazijn Dennis naast een van de zacht plastic container.

Peter: "Een circulair alternatief in ons assortiment voor de -nu nog- standaard afvalzak uit Azië”. Peter: "Wij hebben 5 gescheiden afvalstromen: PMD, papier en restafval. Pallets gaan de naar de gemeentewerf hier iets verderop en het archief papier wat er nu nog is gaat naar een recyclebedrijf. Hiermee besparen wij ongeveer 50% op ons -voorheen gewoonlijke- hoeveelheid restafval. Sommige afvalstromen zijn voor de verwerker niet interessant om mee te nemen of te ingewikkeld. Zonde, want dat belandt dan bij het restafval terwijl het een interessante grondstof zou kunnen zijn. Wij hebben net Unwaste in ons assortiment. Een vegan zeep met als meest belangrijke grondstof sinaasappelschillen. We hebben met de Nederlandse leverancier besproken of wij een rol kunnen spelen in het ophalen van deze schillen. In dit geval gaat dat niet lukken aangezien de schillen binnen 24 uur verwerkt moeten worden. Maar zo denken wij na hoe wij ons transport ook kunnen gaan inzetten voor retourstromen binnen de circulaire cirkel".


Aanbevelingen circulaire coach

Heeft de circulaire coach dan nog wel tips kunnen geven aan TCP omdat ze al zo goed op weg zijn? Jazeker. Het advies is om een -eenvoudige- duurzaamheidsstrategie op te stellen en deze prominent op de website te publiceren. Hiermee zou TCP zich in de markt onderscheiden. Kies aan de hand van deze strategie om één of meerdere duurzaamheidsonderwerpen uit te werken, bijvoorbeeld CO2-reductie of een duurzame keten. En stel een actieplan op om dit duurzaamheidsonderwerp aan te pakken. Voor CO2-reductie beveelt de circulaire coach aan om een nulmeting te doen. Dit kun je zelf doen via de Milieubarometer of via een bureau als Bureau 2030.​


Peter: "Wat ik wel jammer vind is dat ze maatregelen opleggen vanuit de EU met onrealistische tijdpaden. Bedrijven gaan zich dan meteen verzetten. Wij houden in Nederland niet van regels. Bij TCP zijn we druk bezig met verduurzaming, ook omdat we nog niet moeten. Daarom is het leuk. Als we het zouden moeten zou ik het veel minder leuk vinden. ​Als ik met mijn kinderen naar de Griek ga voor een vleesschotel, bestellen mijn kinderen iets zonder vlees. Dat zit bij die generatie al veel meer in het systeem. Heel veel keuzes zijn allang logisch geworden. Daar gaan we ook voor met ons assortiment!"

Wil je ook in gesprek met onze circulaire coaches? Vul dan ons formulier in.

Onze thema's

Artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Bedankt voor je aanmelding!

bottom of page